Wie de voordelen van yoga aan den lijve heeft ondervonden, wil deze vorm van yoga voor de hersenen niet missen. Net zo goed als ons lichaam middels verschillende vormen van yoga meer één wordt en in balans komt, zo kan dat ook voor onze hersenen. En daar is een heel specifieke vorm van yoga voor: Superbrain Yoga. Een eeuwenoude techniek die opnieuw is onderwezen door Master Choa Kok Sui om de moderne mens te helpen.

[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Image_Widget”][/siteorigin_widget]

De Indiase Rishis ontwikkelden een krachtige yogatechniek om de intelligentie van mensen te verhogen, gebaseerd op het principe van oor-accupunctuur. In de loop van de tijd is de juiste beoefening vertekend en verloren gegaan waardoor vele varianten van de techniek gebruikt worden. Het fout uitvoeren van de techniek heeft een nadelig effect op de hersenen en gezondheid van de beoefenaar. Gelukkig heeft Master Choa Kok Sui, grondlegger van Pranic Healing en Arthatic Yoga, de juiste techniek onderzocht en vastgelegd op schrift.

In zijn vele experimenten ontdekte hij de krachtigste en veiligste manier van het uitvoeren van Superbrain Yoga. Wat je precies moet doen én wat je juist niet moet doen, staat beschreven in zijn boek en wordt uitgebreid uitgelegd in de cursus Superbrain Yoga. Uit onderzoek is gebleken dat de beoefening van deze yogavorm vele voordelen heeft. Vijf van deze voordelen zijn:

  1. Beter samenwerkende hersenhelften.

Wie regelmatig yoga beoefent, weet dat dit leidt tot meer balans. Je inwendige organen worden ‘gemasseerd’ door verschillende houdingen en ademhalingsoefeningen. Je armen, benen, rug, nek, buik en borst worden bewogen en er ontstaat meer ruimte, letterlijk en figuurlijk. Maar eigenlijk is er weinig aandacht voor ons grote orgaan in de schedel, de hersenen. Wel in de zin van meditatie natuurlijk en het tot rust brengen van de ‘monkey mind’, maar niet zozeer een yogatechniek die specifiek gericht is op de hersenen. Superbrain yoga doet dit wel. Het balanceert heel gericht je beide hersenhelften waardoor deze beter samenwerken.

  1. Meer focus en concentratie.

Door balans tussen de hersenhelften is gebleken dat zowel kinderen, volwassenen als ouderen een betere focus en concentratie hebben. De aandacht kan gedurende langere tijd op een taak gericht zijn zonder dat allerlei gedachten en boodschappenlijstjes de focus verstoren. Dit zorgt ervoor dat je meer gedaan krijgt op een dag. Hoe heerlijk is het om je takenlijstjes af te vinken?

  1. Verhoogde intelligentie.

Deze yogatechniek activeert de hersencellen, waardoor de capaciteit van onze hersenen toeneemt en daarmee ook je intelligentie. Schoolcijfers stijgen, mentale vermogens nemen toe en studieresultaten verbeteren. Als er sprake is van een mentale achterstand, zorgt Superbrain Yoga voor verbetering. Er zijn gevallen bekend waarbij deze mentale achterstand snel verminderde en bij regelmatige beoefening zelfs verdween.

  1. Beter geheugen.

Het gebied in je hersenen waar je geheugen zich bevindt gaat beter werken door Superbrain Yoga. Dit komt door de geactiveerde hersencellen en het verbeterd functioneren van beide hersenhelften. Superbrain Yoga is daarmee een effectieve techniek om mentale veroudering te voorkomen én verminderen.

  1. Anti-stress & meer balans.

De fysieke yogaoefening die je uitvoert bij Superbrain Yoga zorgt ervoor dat niet alleen de hersenhelften in balans komen, maar ook alle energiecentra – ook wel chakra’s genoemd. Als de chakra’s in balans zijn, voel je je rustiger en ben je letterlijk en figuurlijk meer in evenwicht. Dit zorgt voor psychologische balans en het voorkomt stress en de nadelige effecten die door stress veroorzaakt worden.

Het is een kwestie van zelf ervaren, zoals dat ook geldt voor andere vormen van yoga. Een van de deelnemers aan de Superbrain Yoga training, Suzanne, vertelt het volgende over haar ervaring:

‘Vanuit mijn wetenschappelijke opleiding wil ik dat alles ‘verklaarbaar is’, daarnaast ben ik heel erg geïnteresseerd in de wereld van energieën. De cursus Superbrain Yoga was voor mij het beste van deze twee werelden. De cursus was heel informatief. Uiteindelijk kwam de truc met mijn ‘dyslexie hersenen’. Allereerst moest ik een alinea voorlezen, daarna deed ik de Superbrain Yoga oefening en ten slotte moest ik een andere alinea voorlezen. Wat er toen gebeurde was heel bijzonder. Was mijn eerste voorleessessie voor mij heel onzeker en geen vloeiend verhaal, voelde ik me bij de tweede voorleessessie een stuk zelfverzekerder, zag ik helderder en las ik de alinea in een keer vloeiend voor. Pas later op de avond en de volgende dag besefte ik hoe bijzonder het was. Ik kon gewoon na een simpele oefening een stuk beter lezen. Hoe bizar!

[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Image_Widget”][/siteorigin_widget]

Ik heb aan drie andere mensen met dyslexie Superbrain Yoga uitgelegd volgens dezelfde opbouw van de cursus. Dus eerst vertelt hoe je je eigen energie kunt voelen etc. Daarna heb ik ze ook een stukje voor laten lezen en Superbrain Yoga  laten doen en stuk voor stuk konden ze vloeiender, verstaanbaarder en beter lezen.

Verbazingwekkend dat zo’n simpele oefening zo’n grote invloed kan hebben op je dagelijkse functioneren. Dat zet je aan het denken; wat is er nog meer mogelijk als je je energie op de juiste manier in zet.’

Superbrain Yoga is voor iedereen, van jong tot oud. De yoga beoefenaar kan de gebruikelijke routine of les prachtig aanvullen:  één minuut Superbrain Yoga aan het begin (of eind) van je sessie wordt zo normaal als het dagelijks poetsen van je tanden.

Wil je het zelf leren? Meld je dan aan voor een van de cursussen Superbrain Yoga in Amsterdam of Tilburg.

 

Artikel geschreven door Eef Bons-Joshi, 13-3-2020

Gebruikte bron: Superbrain Yoga door Master Choa Kok Sui. Institute for Inner Studies Publishing Foundation, Inc.; 1st edition (December 15, 2005)

Categories:

Tags:

Comments are closed

Ontdek hier alles over Pranic HealingWelkom bij Soulibri

Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief en ontvang tips en inspiratie, blijf op de hoogte van evenementen en ander nieuws.

Join the club?